the Blog

Nokia on jälleen insinööritalo

torstai, 05.09.2013 klo 15:35/ Antti Hautamäki

Matkapuhelimien myyminen Microsoftille päättää erään merkittävän vaiheen Suomen teollisessa historiassa. Nokian matkapuhelimet olivat esimerkki siitä, että Suomessakin osataan tehdä globaaleja kuluttajatuotteita. Nokia menestystä siivitti 90-luvulla puhelimien ensiluokkainen muotoilu – ne olivat korkealuokkaisia design tuotteita, joita rinnastimme muotoilun kultakauteen 50-lukuun.

 

Puhelimet olivat myös esimerkki siitä, miten teknologiaa pitää kehittää asiakkaiden ehdoilla. Aloimme ymmärtää paremmin, että emme voi mennä markkinoille teknologia edellä. On lähdettävä kuluttajien tarpeista ja mieltymyksistä. Ymmärsimme myös, että hyvä puhelin on myös teknologisesti vahva ja kehittynyt. Nokian Communicator oli huipputuote, älypuhelin ennen älypuhelimia, (isossa) taskussa pidettävä puhelin, tietokone ja mediakeskus.

 

Miksi Nokia menetti asemansa ja otteensa puhelin ja erityisesti älypuhelinmarkkinoilla jää tutkijoiden selitettäväksi. Uskon että juuri nyt lähes jokaisessa kahvipöydässä kehitellään selityksiä Nokian epäonnistumiseen puhelintuotannossa. Emme voi varmuudella sanoa, oliko syynä johdon arroganssi, byrokratia, luovuuden tukahduttaminen, optiot, heittäytyminen Microsoftin kumppaniksi ja oman käyttöjärjestelmän hylkääminen vai Troijan hevonen. 

 

Joudumme kysymään menettikö Nokia tuntuman kuluttajaan ja kulutustrendeihin. Joka tapauksessa tiedämme, että Applen lanseeraama iPhone oli jotain aivan muuta kuin Nokian puhelimet. Se tarjosi ylivoimaisen käyttäjäkokemuksen ja elegantin kokonaismuotoilun. Hipaisunäyttö avasi aivan uuden käyttöliittymän puhelimeen. Ja sitten Google kehitti Androidin, joka edusti avoimuutta. Pari vuotta sitten aloimme puhua älypuhelinten ekosysteemeistä, jotka muodostuivat laitteiden tuottajista ja sovellusten tarjoajista. Kaikilla ekosysteemeillä on erilainen logiikka. Nokian ja Microsoftin ekosysteemejä ei saatu hitsattua yhteen. 

 

Matkapuhelinten myynti Microsoftille pelasti Nokian. Kaupan myötä Nokia palasi juurilleen, teknologiayritykseksi. Verkkoteknologia on Nokian perinteistä vahvuutta, joka perustuu radiosignaalien käsittelyyn ja sinne 1970-luvulle (matkapuhelimet ja digitekniikka). Viime vuosina NSN-osio on keskittynyt langattomaan laajakaistaan. Tämä on kasvava liiketoiminta-alue, etenkin Aasiassa, mutta varmaan myös Afrikassa. Teollisuusmaissakin on vielä suuret markkinat verkoille, etenkin uusille laajakaistaverkoille, joissa kyetään liikuttamaan suuria datamääriä.

 

Nokian verkkoliiketoiminta ei  ole mitään kuluttajaliiketoimintaa, vaan rankkaa insinöörityötä. Asiakkaina ovat laajakaistaverkkojen rakentajat, siis suuret kansalliset ja kansainväliset operaattorit, jotka ymmärtävät teknologian päälle. Tällä alueella suomalaisten insinöörien osaaminen on huippuluokkaa ja sitä osataan myydä. Ennustan, että uusi vanha Nokia tulee menestymään erinomaisesti.

 

Voimmeko tulkita Nokian epäonnistumisen matkapuhelinliiketoiminnassa merkkinä siitä, että Suomi ei sittenkään pysty tuottamaan globaaleja kuluttajatuotteita. Näin pitkälle menevää johtopäätöstä on vaikea hyväksyä, mutta jotain perää siinä on. Meidän elinkeinoelämämme pysyvä heikkous on puutteellinen markkinaosaaminen. Markkinaosaamisella tarkoitan kykyä tunnistaa laajojen markkinoiden kysyntä- ja muutostekijöitä  ja ohjata tuotantoa markkinoiden mukaan ja mukana. Vielä viikko sitten saatoimme kumota tämän markkinaosaamisen puutumisväitteen viittaamalla juuri Nokiaan. Nyt tämäkin viimeinen oljenkorsi katkesi. Meillä on markkinointivaje!

 

Nokian uusi fokus – laajakaistaverkot – on insinöörityön myymistä: tällä alueella ratkaisee teknologinen ylivoima, joka puhuu puolestaan. Siksi markkinointivaje ei ole niin kohtalokasta.

 

Nokialle jäi myös paikkatietopalvelut. Jos analyysini paluusta insinöörien Nokiaan on oikea, niin silloin paikkatietopalvelut eivät sovi palettiin. Kuinka digitalisoitua rautaa valmistava yritys voisi tarjota kuluttajille ylivoimaisen paikkatietopalvelun. Kenties olen väärässä, mutta luulen että paikkatietopalvelu myydään pois. Silloin meillä on Nokiassa puhdas insinööritalo ja menestyvä sellainen.

 

Ostakaa kansalaiset Nokian osakkeita!

 

 

 

 

 


(c) 2007-2011 sustainableinnovation.fi | kestavainnovaatio.fi