the Blog

Brändikäs - Lisa Sounion valloittava matka

perjantai, 18.11.2011 klo 23:21/ Antti Hautamäki

Ostin Lisa Sounion kirjan Brändikäs (Tammi 2010) rautatieaseman pokkarikaupasta ja menin tavalliselle matkalleni Jyväskylään. Hyvä matkalukeminen tekee junamatkastakin lentokokemuksen.

 

Aluksi olin tyrmistynyt. Mitä ihmettä ystäväni Lisa on mennyt kirjoittamaan. Tällaista kevyttä heittelyä ja tuhansia ylisanoja. Ihmettelin kenelle tämä on oikein tarkoitettu ja kuka nyt tällaisen voi ottaa vakavasti.

 

Mutta nyt olen lukenut koko kirjan ja pidän siitä – todella.

 

Kannessa kirja luokitellaan bisnesviihteeksi. Sitä se onkin, mutta viihteen kautta lukijassa alkaa muutos. Muutos rohkeuteen.

 

Kirjan tekee uskottavaksi Lisan omat kokemukset ja tilitykset. Taival menestyväksi brändääjäksi kulki monien epäonnistumisten ja epätoivonkin kautta. Kuvaukset Aalto-vaasin tarinasta on mahtava. Siitä ei jää jälkeen Dopplrin tarina. Ne opettivat eri asioita ja samalla loivat itseluottamusta. Myös Lisan kotitausta tuodaan hienovaraisesti esiin.

 

”Olin nähnyt isäni pitkän matkan pientilallisesta maanviljelijästä maansiirtoalan yrittäjäksi, suomeksi sorakuskiksi. Häpesin teininä isän pölyisiä kuorma-autoja ja mustia kynnenaluksia. Raha oli 1970-luvun itärajalla tiukassa. Sain säästää yli vuoden, jotta pääsin junalla Helsinkiin ostamaan MicMacista farkut, joissa oli punaiset saumat.”

 

Naista, jolla on tällainen tausta ja tällainen kirjoittajan ote, on kuunneltava.

 

 

  

Asiaa

 

Brandikkään skaala on laaja. Päälukujen otsikot ovat Brändi, Markkinointi, Viestintä, Design, Bisnesoppeja luovan talouden ammattilaisille, Verkottuminen ja Asenne. Kirja on täynnä hyviä ideoita ja tuuppauksia. Tietoboksit tiivistävät sanoman perusteeseiksi. Kirjan sanomaa ei voi kuvata mitenkään analyyttisesti. Sen takia päätinkin poimia sieltä hauskoja ja kiinnostavia vähähdyksiä.

 

  

Brändi

 

Brändi on pärstää ja sielua. Pärstä on helpompi osa, mutta sielua ostetaan.

 

Persoonabrändi on valttia. Tunne itsesi ja säkenöi aitoutta ja inhimillisyyttä.

  

Markkinointi

 

Markkinointi tähtää myyntiin ja huomion herättämiseen. 

 

Huomion herättäminen voi olla kallista ja tuloksetonta, mutta voit tehdä toisin kuin muut ja saat itsestään huomiota.

  

Viestintä

 

Brandikäs turina. Turina on osallistava viesti, kertomus, joka on kerrottava eteenpäin.

 

Viestintä on arjen teatteria. Jos on tylsää, katso vain ihmisiä ympärilläsi.

  

Design

 

Tuotteen ja palvelun arvo muodostuu siitä, miltä se näyttää ja tuntuu (look ja feel).

 

Parasta designia ei tehdä muotoilun meganimillä vaan kehittämällä silmää ja käyttötuntumaa.

   

Luovien tyyppien bisnesopit

 

Voita kaupallistamisen kauhu, se ei ole sisällön raiskaamista.

 

Käytä taskulaskinta ja muista että vain 20% jutuista onnistuu ja tuo rahaa.

  

Verkottuminen

 

Verkostoitumiseen tarvitaan asennetta, uteliaisuutta ja oivallusta.

 

Ruben Stiller: Tuikkiiko silmissä ”puhu mulle” –tuli.

 

Harri Koskinen: Kaikkia ei tunne kaikkia.

  

Asenne

 

Ketkä innostavat sinua?

 

Mikä on vahvuutesi?

 

Naiset sopivat yrittäjiksi. Naiset ovat nuukia ja rakastavat tuottaa iloa toisille, pitää huolta. Siitä on lyhyt matka yrittäjyyteen. Mutta ota käyttöön taskulaskin.

 

Tee mitä sydän sanoo. Kirsti Paakkanen

 

Helmi

 

Lisa oli mukana perustamassa ja rakentamassa Dopplrin sosiaalisen median verkkopalvelua, jonka Nokia lopulta osti. Dopplrissa porukka keksi uudissanan Beautility kuvaamaan käyttöliittymää:

 

beautiful functionality and utility - kaunis ja hyödyllinen toiminnallisuus.

 

Tästä syntyi ihannemalli sosiaalisen median käyttöliittymän suunnitteluun.

 

Älkää unohtako kauneutta, se yhtä tärkeää kuin käytettävyys!

 

   

Lopuksi

 

Tässä vain muutama poiminta kirjan rikkaasta sisällöstä. Lue itse ja hämmenny.

  

Palaute: antti@sustainableinnovation.fi

   


(c) 2007-2011 sustainableinnovation.fi | kestavainnovaatio.fi